Column Joop "Oud nieuws"

Ewsum dommelt weer tussen de herfstkleuren, en de muziek sessies zijn weer binnenskamers. De voormalige borg is wel wat gewend, de Middelstummer Fanfare begon al voor 1900 een jarenlange reeks van zomerconcerten in het “bosch van Ewsum”.
Ook buitenlandse musici werden ingevlogen: op zondag 17 juni 1900 vond er een groot concert plaats van de Emder Stadtkapelle met na afloop een Bal Champêtre met verlichting a giorno. “N.B. In het Bosch is een groote waterdichte tent en een bergplaats voor fietsen aanwezig”. Er is dus niets nieuws onder de Sun. Wel nieuws is, dat de advertentie voor dit evenement (d.d. 10-6-1900) uit het Nieuwsblad van het Noorden sinds vorige week simpel is op te diepen. Alle kranten die het NvhN heeft uitgebracht staan nu op internet. Het is een volgende stap in een groot digitaliseringsproject van de Koninklijke Bibliotheek, waarin de belangrijkste Nederlandse kranten vanaf de 17e tot de 20ste eeuw op een website te lezen en te doorzoeken zijn. Ga naar kranten.kb.nl, vul een zoekterm in en eeuwen krantenpapier rollen door je monitor. Pure sensatie, als je iets met geschiedenis hebt, of het nu het Amsterdam, Nederlandsch-Indië of Middelstum betreft. Oude jaargangen van kranten zijn altijd een fantastische bron geweest, maar je moest wel een doorzetter zijn. Jacob Vinhuizen was zo iemand, jarenlang haalde hij geregeld een of meer oude jaargangen bij de Groninger Archieven op. Hij koos daaruit opmerkelijke berichten, die hij verzamelde voor een boek dat de hele 19ᵉ eeuw bestreek. De “Stads-en Dorpskroniek van Groningen”, na de dood van Vinhuizen in 1935 uitgegeven door zijn vriend Dr. Wümkes, is nog steeds een interessante verzameling oud nieuws, ook over Middelstum. De originele kranten in de Groninger Archieven liggen al jaren in de depots, veilig voor vingerlikkende archiefkluivers. Er kwamen archiefkasten vol microfiches van (heel) oude kranten voor in de plaats. Speciale leesmachines vergrootten de dia’s van een paar vierkante centimeter per krantenpagina tot een leesbaar formaat. Met een soort ouderwetse muis schaatste je over de pagina’s op zoek naar iets, bijvoorbeeld een concert bij Ewsum in de zomer van 1908. Was het in juni, juli, augustus? Het was in dat jaar op zondag 16 augustus en als je bij juni was begonnen kostte het vele uren turen om op 9 augustus 1908 die ene advertentie te vinden. Taai werk, dat jaren de basis voor hele publicaties vormde. Het boek over architect Oeds de Leeuw Wieland uit Loppersum kon alleen worden samengesteld omdat een ploegje leden van de HV Loppersum maandenlang in de microfiches naar aanbestedingsadvertenties zocht. Voer ik nu de naam Tilbusscher in bij kranten.kb.nl, dan vind ik zomaar reeksen van die advertenties. Zo kan iedere Middelstummer haar of zijn eigen onderzoekje doen, van achter de computer. Het wordt dringen bij deze blog.
Joop T.