Programma HVM Najaar 2024

Hierbij het programma van de Historische Vereniging Middelstum voor het najaar van 2024

Zaterdag en zondag 14 en 15 September. Open Monumentenweekend

Het bestuur van de historische vereniging nodigt jullie van harte uit om dit weekend er op uit te gaan.
In de dorpen Middelstum, Huizinge, Westerwijtwerd en Toornwerd zijn diverse monumenten te bezichtigen die allemaal verschillen van karakter en leeftijd. Tijdens de open monumentendagen zijn verschillende rondleidingen, exposities en activiteiten te doen.

Alle monumenten Gratis toegang.

Woensdag 23 oktober lezing door Reint Wobbes.  Grafcultuur in de provincie Groningen.

Reint Wobbes geeft een lezing over de bijzondere grafcultuur in de provincie Groningen, een cultuur die in bepaalde delen van deze provincie een veelheid aan grafverzen en -symboliek kent. Omdat zelfs de kleinste dorpen begraafplaatsen kregen of bestaande kerkhoven werden uitgebreid met een begraafplaats was ruimen niet nodig om plaats te maken voor nieuwe gestorvenen. Dat gold ook voor de aanleg van begraafplaatsen buiten de dorpen. Daarom zijn in deze provincie veel oude graftekens bewaard gebleven.

Hippolytushoes– Middelstum –  20.00 uur – € 5,00 incl. consumpties

Zaterdag 14 December  historische inloopdag op Ewsum.

Traditie getrouw organiseert de historische vereniging elk jaar een unieke inloopdag waar elk jaar een ander onderwerp centraal staat. Dit jaar organiseert de vereniging een historische dag op Ewsum met oude foto’s en beelden van vroeger. Ook zullen er diverse archeologische vondsten uit Middelstum en de omgeving te zien zijn en kan er uitleg gegeven worden over deze voorwerpen.

Natuurlijk ontbreken de foto’s waar wij nog informatie over zoeken niet!  We nodigen u allen uit voor deze mooie dag.

Theeschenkerij Ewsum vanaf 10.00 uur  – Gratis toegang.