Holocaustmonument Levenslicht vanaf 25 januari te zien in Middelstum

Op 27 januari 2020 is het vijfenzeventig jaar geleden dat concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz werd bevrijd. Gemeente Loppersum staat stil bij de Holocaustslachtoffers uit haar gemeente. Vanaf zaterdag 25 januari tot en met zaterdag 1 februari is het tijdelijke Holocaustmonument Levenslicht te zien in de Sint Hippolytuskerk in Middelstum. Het lichtmonument maakt deel uit van een landelijk project van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en is gemaakt door kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde.

Onthulling van het lichtmonument

Op zaterdag 25 januari om 18.30 uur start een bijeenkomst in de Sint Hippolytuskerk waar wethouder Rudi Slager (kunst en cultuur) het lichtmonument onthult. Deze bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk. Bezoekers krijgen een steen uitgereikt die zij bij mogen leggen op het monument. Dick Wijchgel van de Historische Vereniging Middelstum vertelt over de geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Middelstum. Duo Efraïm verzorgt de muzikale omlijsting met traditionele Klezmer liederen.

Lichtgevende stenen

Zowel in de Joodse herdenkingstraditie als in de Roma- en Sinti-cultuur zijn stenen belangrijk. Kunstenaar Daan Roosegaarde heeft deze traditie als inspiratie gebruikt. Met in totaal 104.000 lichtgevende stenen – gelijk aan het aantal slachtoffers uit Nederland – staat het kunstwerk symbool voor de impact van de Holocaust. De stenen zijn verdeeld over de verschillende gemeenten in heel Nederland waar Joden, Roma en Sinti woonden, hun leven leefden; soms al generaties lang. Om de paar seconden zie je de stenen oplichten en weer uitdoven, als een ademhaling in licht. Daarmee symboliseren ze het leven dat nu in de gemeente gemist wordt. Door stil te staan bij het gemis van de plaatsgenoten bij Levenslicht blijft de herinnering aan de slachtoffers levend.

Avondopenstelling tot en met 1 februari

Het lichtmonument Levenslicht is vanaf zaterdag 25 januari tot en met zaterdag 1 februari te bezoeken in de toren van de Sint Hippolytuskerk in Middelstum. Het monument komt het beste tot zijn recht in het donker en is daarom dagelijks van 18.30 uur tot 20.30 uur te bezoeken. De avondopenstelling wordt mede mogelijk gemaakt door vrijwilligers van de werkgroep 75 jaar bevrijding.