De prachtige panden van architect Gerrit Nijhuis

Op uitnodiging van onze vereniging verzorgde Peter Suidman uit Usquert woensdagavond in Vita Nova een lezing over de zeer bescheiden architect Gerrit Nijhuis. Tijdens zijn leven, van 1880 tot 1940, was hij altijd bezig met het ontwerpen  en dat resulteerde dat er onder zijn architectuur meer dan 380 panden werden gebouwd.

2

Overal in de provincie kom je zijn panden tegen waaronder het gemeentehuis van Winsum en aan het Zuiderdiep in Groningen het pand van Het Nieuwsblad van het Noorden, veel van de door Nijhuis ontworpen panden hebben nu de status van monument.

3
Aan de hand van een PowerPoint liet Peter Suidman een groot aantal schitterende gebouwen zien met veelal de kenmerkende symbolen van Nijhuis verwerkt in de gevels.

5
Aan deze lezing was ook een wandeling door de stad Groningen gekoppeld  met als doel de panden die woensdag waren besproken live te bekijken.
Onder de bezielende leiding van oud Middelstumer Klaas Koster, een kenner op gebied van  architectuur, werd er stevig door de binnenstad gewandeld en kregen de wandelaars op een zeer humoristische wijze beschrijvingen van de karakteristieke, door Nijhuis ontworpen panden.
Na de wandeling werd er nog een terrasje bezocht en onder het genot van een kop koffie werd al uitgekeken naar het volgend seizoen waarin Klaas Koster dan een rondleiding op de fiets wil doen langs de panden in de stijl van de Amsterdamse school in de stad Groningen.
7