Lezing en excursie slingertuinen indrukwekkend.

De beide activiteiten die de Historische Vereniging organiseerde in het kader van de slingertuinen heeft zowel tijdens de lezing op woensdagavond als op de excursie van zaterdagmorgen veel mooie indrukken gegeven over de slingertuinen die onze provincie rijk is. Stieneke van der Wal, adviseur en ontwerper van erven en tuinen, ging tijdens de lezing terug in de tijd naar de tweede helft van de negentiende eeuw.
De herenboeren profiteerden van de hoge graanprijzen en er werden statige voorhuizen gebouwd en de tuinen, goed zichtbaar van de openbare weg,
daar werd kosten nog moeite aan gespaard om deze, het liefst in Engelse stijl, door bekende tuinarchitecten, zoals de vier generaties Vroom, te laten aanleggen. Een leuk detail uit die tijd is dat erbij de boerderij een rode beuk werd gepland en dat dan aangaf dat deze boer in ieder geval 40 hectare land bezat.
Vanzelfsprekend mocht de tuin van Mentheda niet ontbreken deze avond en werd aan de hand van foto’s en een uitgebreid onderzoek van Jasper Helmantel, ingegaan op het ontwerp en aanleg van deze prachtige tuin in het centrum van Middelstum. Ook hier werd een detail naar voren gehaald: de tuinman van de dames Vinhuizen, Hendrik Kuipers hield het gras kort door deze met een zeis te maaien, iedere keer een hele klus.
Op de zaterdag werden er 4 slingertuinen in het Oldambt bezocht, de eerste was van Hermans Dijkstra, één van de bekendste slingertuinen uit die streek. Hier werden de bezoekers met heerlijke koffie en koek verwelkomt er werd een rondleiding door de tuin verzorgt door Stieneke die allerlei oude foto’s bij zich had. In deze tuin staat dan ook een rode beuk en een gigantische treurbeuk. Deze tuin word volledig door vrijwilligers onderhouden, vandaar dat het er piekfijn uitziet. Van deze boerderij mochten ook de kamers van de bewoners worden bezocht.
Daarna werd de pastorietuin in Oostwold bezocht, ook hier staan bijzondere bomen. Wat opviel was het bijzondere hekwerk bij de entree. Wat je niet verwacht is dat de kerk een beetje verstopt zit achter de pastorie, die momenteel weer word bewoond door de een dominee met zeven kinderen. Vervolgens werd de tuin van Villa Hoogheem in Nieuwolda bezocht, ook hier werden de bezoekers ontvangen met een sapje en cake. De villa ut 1891 is destijds gebouwd voor een boer die er naast woonde om zo de buurt van zijn rijkdom te overtuigen. In 2010 is de villa gekocht door een jong stel en deze zijn met de gigantische restauratieklus bezig vrijwel geheel in eigen beheer.
De slingertuin zat nog niet in de planning maar toen de subsidiekraan daarvoor werd opengedraaid kreeg ook deze tuin een groot deel van zijn oorspronkelijkheid terug. Ook van deze boerderij mocht de binnenkant worden bezichtigd en genoot men van een aantal reeds gerestaureerde kamers.
Eigenlijk was hierbij de excursie ten einde, maar op aanraden van Stieneke zijn de buren van Villa Hoogheem nog bezocht en mochten de bezoekers vrijuit door de slingertuin met vijver en bruggetje wandelen. Het bijzondere van deze tuin is dat er achter de villa een soort coulissentuin is gecreëerd afgesloten door middel van beukenhagen, in de vakken waren moestuinen en bloementuintjes gemaakt.
Het was een indrukwekkende excursie waarbij de uitgebreide uitleg van een zeer gepassioneerde en bevlogen Stieneke van der Wal uitstekend in de smaak viel, zij werd dan ook door de bezoekers heel hartelijk bedankt, voor zowel de lezing als de excursie.