Open monumentendagen en klassendag 2018 bruisen van activiteiten.

Op zaterdag 8 september is Concordiaplein weer het trefpunt van de oldtimer tractoren, motoren, auto’s en een vuilniswagen, de vaargroep Ekenstein plaatst er een grootwaterbassin met diverse modelboten.
Ook op deze dag is het weer mogelijk om met de oldtimers een ritje door het dorp te maken, tijdens de rit wordt er ook een bezoek aan de begraafplaats gebracht waar de vrijwilligers de mensen zullen rondleiden en vertellen over de vele restauratie werkzaamheden die daar de afgelopen jaren hebben plaats gevonden.
Middelstum heeft vele monumentale panden en daarvan zijn de meeste ook nu weer te bezichtigen, waaronder de pas gerestaureerde en van aardbevingsschade herstelde Doopsgezinde kerk waar diverse beeldende kunstenaars hun werken ten toon gesteld hebben.
Huizinge, Westerwijtwerd en Toornwerd hebben tijdens deze dagen ook hun monumenten open gesteld voor het publiek, op de poster en flyers staan alle monumenten met de specificaties en openingstijden.
Voorafgaand aan de Open Monumentendagen is traditie getrouw de monumentenklassendag, die vrijdag zullen de groepen 7 en 8 van de drie basisscholen in Middelstum in oude autobussen worden vervoerd naar Noordpolderzijl en Pieterburen, het thema dit jaar is “In Europa” en het wereld erfgoed “de Wadden” zal dan centraal staan.