Loppersum adopteert stenen op het Holocaust Namenmonument.

In Amsterdam komt een nationaal monument met alle namen van de Nederlandse Holocaustslachtoffers. Daarmee krijgt Nederland eindelijk een tastbaar gedenkteken waar alle slachtoffers zowel individueel als collectief kunnen worden herdacht.
De gemeente Loppersum heeft, op initiatief van de 4 Historische verenigingen binnen de gemeente, besloten om ook aan de realisering van het Holocaust Namenmonument mee te werken. Op iedere steen die geadopteerd kan worden voor € 50,00 wordt de naam, geboortedatum en de leeftijd bij overlijden gegraveerd. Vanuit ’t Zandt, Garrelsweer en Middelstum zijn er 26 slachtoffers die vermeld worden op het Holocaust Namenmonument.
In totaal zullen er 102.000 stenen komen, inmiddels zijn er meer dan 60 gemeentes die het initiatief van het Nederlands Auschwitz Comité steunen.

De 102.000 Joden, Roma en Sinti uit Nederland die in de zwartste periode van de geschiedenis zijn vervolgd, weggevoerd en vermoord om wie zij waren kregen geen graf, geen zerk, geen gedenksteen. De familieleden – ook van volgende generaties – en vrienden die hen nog kunnen herdenken, hebben geen plek om naar toe te gaan, geen grafsteen die het bewijs vormt van een leven dat ooit was. Zo’n plek moet er komen.

Het Holocaust Namenmonument komt te staan aan de Weesperstraat in Amsterdam, direct naast de tuinen van Museum de Hermitage en de Protestantse Diaconie. Een prachtige locatie in het hart van de vroegere Jodenbuurt, dichtbij andere gedenkplaatsen als de Hollandsche Schouwburg, het Holocaust Museum, het Joods Historisch Museum en het Verzetsmuseum.

In het nabijgelegen Wertheimpark is het Spiegelmonument ‘Nooit meer Auschwitz’ te vinden. Bij het nieuwe Holocaust Namenmonument hebben de overlevenden en nazaten een plaats waar zij de namen van al diegenen die grafloos vergeten dreigden te worden, kunnen lezen, aanraken en gedenken.

Bovendien confronteert een monument met meer dan 102.000 namen toekomstige generaties waar de waanzin van racisme en discriminatie uiteindelijk toe kan leiden.
De foto’s zijn impressies van het monument. De foto van bovenaf gezien is ’s avonds, met de Hebreeuwse letters die samen In Memoriam vormen.