Zonovergoten seizoensafsluiting vrijwilligers begraafplaats.

Mooier weer konden de vrijwilligers op de begraafplaats zich niet wensen tijdens de seizoensafsluitende morgen van de werkzaamheden op de begraafplaats, hoewel de herfstkleuren al hun intrede hadden gedaan waren het de zonnestralen die de herstelde graven in een perfect daglicht zette.Nadat de vrijwilligers en de bezoekers allen van koffie met iets lekkers waren voorzien was het woord aan Henk Huizenga, lid van het coördinatieteam “Hertsel Begraafplaats”.
Hij vond het wederom een geweldige prestatie van de vrijwilligers, dat de uitdagingen die ze dit jaar weer waren aangegaan, tot een perfect resultaat hebben gebracht.

Huizenga dook nog even in het verleden, toen er in 2012 werd gestart met de voorbereidingen op dit project en de werkelijke werkzaamheden in 2014 begonnen had menigeen niet gedacht dat het misschien wel 5 jaar zou duren voordat de werkzaamheden voltooid zouden zijn.

Nu het eerste lustrum een feit is sprak Huizenga vermoed hij dat er nog wel een tweede komt, want echt alles wordt opgeknapt en gerestaureerd op een hele secure manier.

Daarna was het woord aan wethouder Pier Prins die in navolging van Huizenga ook veel lovende woorden had over de gehele restauratie van de monumenten op de begraafplaats, de gemeente is de vrijwilligers zeer dankbaar voor het vele werk dat er wordt verricht en de daaraan gekoppelde goede samenwerking met de gemeente.

Net als voorgaande jaren was de afsluiting ook een handeling voor de wethouder, in eerste instantie werd gedacht aan het terugplaatsen van een grafmonument, maar het leek Prins verstandiger om dit door natuursteenbedrijf Veenstra te laten doen en het terug plaatsen van het hek op het graf van Ds. Nederhoed werd hem ook te zwaar, logisch want dit gerestaureerde smeedijzeren hekwerk weegt meer dan 200 kilo, dus hield de wethouder het bij het sluiten van een ander gerestaureerd hek.

Na de afsluiting door de wethouder was het woord nog aan Rudie van der Wal, beleidsmedewerker voor o.a. het openbaar groen in de gemeente, hij gaf aan dat het ook voor de gemeente Loppersum moeilijker wordt om het groen 100% beheersbaar te houden op de paden van de begraafplaatsen, nu er geen round up meer mag worden gebruikt. Sinds het afgelopen seizoen zit dit onderhoud nu bij de mensen van WerkPro en het resultaat is duidelijk zichtbaar. In de komende maanden zullen de schelpenpaden worden aangevuld en zal de mooie uitstraling van de begraafplaats voor de komende tijd gewaarborgd zijn.

De middag werd door de vrijwilligers besteed door een bezoek te brengen aan museumboerderij Duurswold in Slochteren waar tussen de rondleidingen door in de buitenlucht, 25 graden was het inmiddels, koffie met cake werd geserveerd.

Het seizoen werd voor de vrijwilligers in het begin van de avond dan echt afgesloten met een door de gemeente aangeboden warm en koud buffet. De woorden van Huizenga aan het begin van deze dag, dat de vrijwilligers nu al uitzien naar het seizoen 2019 werd nog eens bewaarheid aan het einde van de avond met een: tot volgend jaar.