Twee keer veel bezoekers bij lezing en excursie “Historische Boerderijen”

Zowel bij de lezing als bij de excursie door Wim Pastoor over Historische Boerderijen waren veel bezoekers te verwelkomen. Gewoonte getrouw werden de bezoekers bij de lezing woensdagavond in Vita Nova gastvrij ontvangen met een kop koffie/thee met cake.
Deze avond vertelde oud Middelstumer Wim Pastoor over oude en Historische Boerderijen op het Groningerland.
Doordat Wim jarenlang voorzitter is geweest van de boerderijenstichting kan hij een goed overzicht geven van de verschillende boerderij typen die we in onze provincie kennen en aan de hand van foto’s ging hij in op de verschillende bouwstijlen.

Speciaal voor deze avond werd de omgeving van Middelstum uitgebreid behandeld en stonden niet alleen de boerderijen maar ook de bewoners op de getoonde foto’s, voor de bezoekers die avond een beeld van herkenning.
Mooie boerderijen, waarvan in een aantal gevallen de boeren hun rijkdom lieten zien in het laten bouwen van prachtig versierde voorhuizen waarbij de boerderij qua uitstraling minder belangrijk was, en voorhuizen waar boven de graanzolders lagen waar het graan lag te drogen en zorgde voor een goede isolatie.

Een ander type boerderij dat vroeger veel werd gebouwd is de kleine kop romp boerderij, die in de jaren negentig van de vorige eeuw vaak ombebouwd werd tot woonboerderij. Een foto van een boerderij in Westerwijtwerd, waar het oude woonhuis in 1961 is weggebroken en er een bungalow voor in de plaats kwam daarvan werd gezegd: wat zonde. Een dat werd er vaker gezegd die avond, zoals bij de gesloopte boerderij op Toornwerd die vroeger werd bewoond door de familie Mulder.

Ook in de toekomst zal er worden afgebroken zoals in Oosterburen het geval zal zijn en daar zijn drie redenen voor te noemen: het pand is nogal beschadigd door de gaswinning, de schuren zijn niet meer geschikt voor de grote landbouwmachines en dus minder rendabel dan nodig, en de asbest daken die overheidswege vervangen dienen te worden, al met al voor de boeren soms een moeilijk besluit om te nemen want dan verdwijnt er weer een stuk cultureel erfgoed.

Ook aan de Onderdendamsterweg in Middelstum staat een boerderij die hoogstwaarschijnlijk van de afbraak is gered en een hernieuwde bestemming zal krijgen.

Na de pauze verteld Wim over hun eigen boerderij “Pabema” in Zuidhorn waarmee ze in 2014 de prijs “ mooiste herbestemde boerderij van Nederland”wonnen.
Deze boerderij was dan ook zaterdag de plaats waar de excursie werd gehouden en werden in een zonovergoten Zuidhorn de bezoekers welkom geheten door Wim Pastoor, Annie Evie Beukema en hun zoon Jochem bij de geheel omgrachte kop-hals-romp boerderij met de daarbij grote neo-classicistische tuin.

Jochem was ter elfder ure nog gevraagd om assistentie te verlenen omdat het aantal bezoekers groter dan aanvankelijk gedacht was, dit kwam door de bevlogenheid en passie van Wim tijdens zijn verhaal op woensdag.
Wim en Annie Evie besloten om hun toenmalige woonplaats Wilnis te verlaten, en omdat beide opgegroeid zijn op een boerderij in het Noorden, zochten ze een rustige plek dichtbij de stad en wilden het liefst een rijksmonument onder handen nemen.

Boerderij Pabema, gebouwd zo rond 1820-1830, voldeed wel aan hun vragen alhoewel vrijwel alle historische elementen waren verdwenen, we kochten het als een casco zegt Wim het was een hardboardpaleis.

De boerderij volledig in oude staat terug te brengen werd hun doel en dat zou een hele klus worden maar daar hadden ze veel zin in.

Tijdens de rondleiding werd de slechte toestand van de boerderij toen ze het in 1998 kochten haarfijn uit de doeken gedaan, zoals het verkeerde raam, de ingang op de verkeerde plek, een slecht rieten dak, de brug geheel verdwenen, heel veel vochtige ruimtes en verwijderde schoorstenen, eigenlijk te veel om op te noemen, een veel uitgesproken opmerking was die ochtend dan ook: wat een werk!

Ondanks dat het een behoorlijke puinhoop was kwamen er tijdens andere sloopwerkzaamheden ook weer verrassende oude situaties aan het licht zoals een hele beddenwand waar de bedsteden zaten.
Meer dan 50 meter aan ruime gangen leiden de bezoekers door het huis naar de verschillende kamers, zoals de “mooie kamer” geheel in Biedermeierstijl met bijpassend behang uit 1872.

Een lust voor het oog is de blauwe kamer met z’n prachtige beschilderde wanden en de daarin nieuw gemaakte bedstee die wat langer is gemaakt dan vroeger gewoon was.

Het verbouwen heeft er ook toe geleid dat Wim en Annie Evie in 2013 begonnen met hun erfgoedlogies, het gastenverblijf heeft een aparte ingang gekregen in de boerderij.

Momenteel werkt Wim aan een brug en een tuinhuis in oude stijl met een inrijpoort voorzien van het oud smeedijzeren hek dat eens het Middelstumer “Ol Poort” afsloot.

Het klussen in en rondom de boerderij zal wel nooit ophouden maar beiden beleven er nog steeds heel veel plezier aan.
De bezoekers hebben dit pand goed op de harde schijf staan en menigeen zei dan ook nog eens terug te keren en dan ook de prachtige tuin in vol ornaat te gaan bewonderen want die is mooier geworden dan Wim en Annie Evie van tevoren hadden kunnen denken.