Herinrichting OORLOGSMUSEUM MIDDELSTUM

Ook voor het komende seizoen is de herinrichting van het oorlogsmuseum een must, er zijn in de winterperiode weer heel veel nieuwe materialen binnen gekomen zodat Ties Groenewold, eigenaar van het museum, avond aan avond bezig is geweest om al het materiaal weer een plekje te geven.

Een voorproefje uit een bijzonder nalatenschap van een Duitse marinier die waarschijnlijk heeft deelgenomen aan de gevechten in de stad Groningen in april 1945! Een van de meest complete (papieren) nalatenschappen die tot dusver het museum heeft bereikt. Misschien is dit nu al dé score van 2019!

Recentelijk heeft Ties twee items mogen ontvangen afkomstig uit het Huis van Bewaring te Groningen. Beiden 1942 gedateerd. Hier was nog niets van in het museum aanwezig.

Een mevrouw uit Veendam had iets voor het museum met een hakenkruis er op. In eerste instantie geen idee wat ik mij er bij voor moest stellen tot ik het in mijn handen had, waren de woorden van Ties. Een dergelijk voorwerp had hij nog niet eerder voorbij zien komen dus een zeer welkome aanwinst voor het museum. Het object is gefabriceerd ten behoeve van de Luftwaffe getuige de adelaar en de letters FL.U.V. (Flieger Unterkunft Verwaltung). Na de oorlog is deze gebruikt als eierkoker en toen dit niet meer lukte werd hij gebruikt om de ramen te wassen.
Na 75 jaar dienst te hebben gedaan wordt het tijd dat het in een museum terecht komt voor het wordt weggegooid.

Het is dus ook in het seizoen 2019 zeker de moeite waard om eens naar de Oude schoolsterweg in Middelstum te gaan om al deze materialen van dichtbij te aanschouwen, Ties is zelf tijdens de openingstijden altijd aanwezig en zal de bezoekers graag tekst en uitleg geven over zijn verzameling.