Lezing Derk Smit

Woensdag 18 maart
Lezing Derk Smit over de gewelfschilderingen in de Hippolytuskerk

In verband met het CORONA VIRUS heeft het bestuur van de Historische Vereniging besloten om de lezing van woensdag 18 maart betreffende de gewelfschilderingen niet door te laten gaan.

De Kleine passie van Middelstum, Gewelfschilderingen in de Hippolytuskerk, dat was de titel van de scriptie van Annabel Dijkema aan de Universiteit van Amsterdam, ook daar was bekend hoe mooi de Hippolytuskerk aan de buitenkant is maar nog meer hoe mooi de gewelfschilderingen zijn.
Toen tijdens de restauratiewerkzaamheden in 1879 worden er een aantal gewelfschilderingen zichtbaar maar werden al snel weer overgeschilderd.
Bij de laatste restauratie in 1978 werd besloten om alle gewelfschilderingen weer onder het kalk weg te halen, de resultaten waren verbluffend, zo mooi en zo duidelijk dat het tot aan de dag van vandaag iedereen de kerk bezoekt uren omhoog kan kijken en steeds weer iets nieuw te ontdekken.
De lezing van Derk Smit zal ondermeer gaan over het “kijken” naar de muurschilderingen en wat je daarbij kunt denken en dan niet wat de verteller daarvan denkt maar wat de kijkers ervan denken.
Immers als u kijkt, ziet u andere dingen, omdat u misschien andere achtergrond informatie heeft, Derk is dan ook zeer nieuwsgierig naar wat u hem kunt vertellen. Uiteraard komt Derk zelf uitgebreid aan het woord en wordt daarin ondersteund door een PowerPoint presentatie.
Zo zal op één van de plaatjes een eend in de pot te zien zijn, hier snap ik niets van zegt Derk. Het beloofd een humorvolle avond te worden.

Vita Nova, Middelstum – 20.00 uur – € 5,00 incl. consumpties