Nieuw boek van Fré Schreiber!

Voor de uitgave van een nieuw boek vraagt Fré Schreiber onze aandacht. Bij de verhuizing naar een tijdelijk adres i.v.m. aardbevingsbestendig nieuw huis vond Fré Schreiber een ordner met ruim 800 vragen aangaande Groningse geschiedenis, streektaal en cultuur. Ze zijn gebruikt in een programma van Radio Noord. Niet allemaal gemakkelijk, maar wel wetenswaardig. Weggooien kan altijd, daarom ontstond het plan er een boek van te maken. En dat speciaal voor de liefhebber van geschiedenis. In het boek zijn 350 vragen opgenomen, met uitgebreide antwoorden.

Voorbeelden:
1. Bommen Berend belegerde in 1672 de stad Groningen. Dit was zijn bijnaam, wat was zijn echte naam?
2. In welk jaar vestigde Philips zich in Stadskanaal met 11 medewerkers?
3. Hoe hoog is het gebouw Forum Groningen?
4. In 1897 werd in Groningen de eerste rijwielfabriek in gebruik genomen. Door wie en wat was eraan verbonden?

De antwoorden zijn uitvoerig, zoals bij vraag 4:
A. Fongers, rijwielschool. In 1884 begon de smid Albert Fongers uit Warffum met de productie van fietsen in zijn smederij aan de Nieuwe Kerkhof te Groningen. In 1897 werd een fietsfabriek aan de Hereweg in gebruik genomen. Bij de fabriek hoorde een rijwielschool waarin je het fietsen kon leren. Deze rijschool heeft tot 1940 bestaan. Elke Groninger kent het verhaal van de boerin Fenna Slapsma-Tiesens, die geen Gronings wilde praten en daarom ‘haalf put, haalf regenwotter’ sprak. In één van haar verhalen gaat het over de les op de ‘vilocepède’ bij Fongers: ‘t Ging der om weg, ik had het zweet onder de arms staan.’

Het boek kost € 12,50 exclusief verzendkosten.
Prijs bij voorintekening: € 10,00. U kunt het na verschijnen ophalen bij de uitgever (Houwerzijl) of auteur (Middelstum).
Voor € 13,60 krijgt u na voorintekening het boek toegestuurd. Voor reserveringen kunt u tot en met 28 februari een mailtje sturen naar uitgeverij@zolderman.nl.

Geschiedeniskenner Kees Reinders vindt:
Alle streken van onze provincie en tal van tijdperken en facetten van onze geschiedenis komen aan bod, in een rijke verscheidenheid van belangrijke of op zijn minst interessante onderwerpen. Het zal de lezer aanzetten tot verdere studie of onderzoek.

Informatie:

Samensteller: : Fré Schreiber