Koets Bakkerij Mendels verhuist

De koets van Bakker Ebels uit Westerbroek die jarenlang bij Museumbakkerij Mendels heeft gestaan is sinds kort verhuist naar de boerderij Oldenoord op Toornwerd.De nieuwe eigenaren van Museumbakkerij Mendels hadden contact opgenomen met de Historische Vereniging met de vraag of ze eventueel plaats zouden hebben voor de koets die bij hun in de schuur staat.

In overleg met voorzitter Pieter Goldhoorn werd besloten om de koets bij hem in de boerderij te plaatsen. De Historische Vereniging was wel nieuwsgierig hoe de koets van Westerwolde in museumbakkerij Mendels terecht is gekomen en ging op onderzoek.

Deze koets komt van oorsprong van bakkerij A. Ebels uit Westerbroek.
Albert Ebels werd in 1913 bakker in Westerbroek en heeft naar alle waarschijnlijkheid de koets toen aangeschaft.

In 1955 nam zijn zoon Simon de zaak over en Sr. hielp nog wel mee in de bakkerij. Simon wilde wel met de tijd meegaan en zonder dat zijn ouders het wisten werd eind vijftiger jaren de koets met paard omgeruild voor een bestelwagen.

Dat de koets toen niet meer werd gebruikt kwam de Middelstumer Brongers ter ore en hij heeft er toen voor gezorgd dat de koets begin zestiger jaren bij de museumbakkerij kwam te staan.