Open monumentendagen 2022 op 10 en 11 september.

Tijdens de Open Monumentendagen openen de monumenten gratis hun deuren voor publiek. Het thema voor dit jaar is DUURZAAMHEID, Duurzaam Erfgoed. In Middelstum, Huizinge, Westerwijtwerd en Toornwerd staan de deuren van een groot aantal monumenten open tijdens deze dagen.

Van de Hippolytuskerk, onderdeel van het grootste museum van Nederland, is het koor voor een groot gedeelte gevuld met allerlei informatie over het duurzaam herstel en restaureren van monumenten.

Er zijn verschillende activiteiten door de monumenthouders in hun eigen pand georganiseerd zie onderstaand en de posters en flyers in het dorp.

De complete Flyer kunt u ook afzonderlijk als PDF document downloaden via de volgende link: Download Flyer Open Monumentendagen 2022

Hippolytuskerk

De handkar van aannemer Sietsema staat buiten met diverse foto’s van de restauratie.

Muzikale omlijsting in de Hippolytuskerk op zaterdag 10 september:

Door Decameron Ensemble bestaande uit:

• Anna-Julia David: sopraan uit Canada
  • Rianne Helmus: blokfluit uit Nederland
  • Gala Lozynska: barokcello uit Oekraïne
  • Sevastianos Motorinos: klavecimbel uit Griekenland

In het koor van de kerk komen zaterdag diverse erfgoedverenigingen zich presenteren:

• Nationaal Coördinator Groningen met documentatie en een voorlichter voor vragen en uitleg.
  • Erfgoedpartners Groningen met documentatie.
  • Heemschut komt met banners met daarop foto’s van duurzaam gerestaureerde panden.
  • Stichting Oud Groninger Kerken komt met promotie kratten en een voorlichter voor vragen en uitleg.
  • Aafke Bouwhuis en Nanon Journeé de restauratie schilders, tonen hun restauratie materiaal in de toren.

In het koor van de kerk zijn ook aanwezig:

• Historische Vereniging Middelstum, Middelsoam, Kor Holstein restauratie architect, Stichting Groningen Orgelland.
  • Mense Ruiter Orgelbouwer heeft het orgel, uit 1863, in de steigers staan.

Hemony Carillon Toren Hippolytuskerk

Carillonconcert op zaterdag 10 september van 14.00 tot 15.00 uur door Henk Veldman.

Bezoekers kunnen het uurwerk uit 1561 en de speeltrommel zien op de 1e verdieping, hogerop lopen ze langs de luidklok en kunnen boven in de toren de beiaardier aan het werk zien en het bijzondere Hemonycarillon uit 1662 zien hangen.

Doopsgezinde Kerk

Op zondag 11 september om 16.00 uur verzorgen historicus Beno Hofman en organist Eeuwe Zijlstra een muzikale lezing in de doopsgezinde kerk aan de Trekweg in Middelstum. Het is de eerste van vijf uitvoeringen onder de titel ‘Vergeten Groninger orgels’.

Vanaf het moment dat het doopsgezinde kerkgebouw in 1863 in gebruik werd genomen, heeft de kerk een uit ca. 1760 daterend kabinetorgel. Voordat het naar Middelstum kwam was het in gebruik in de doopsgezinde kerk in Huizinge. Beno Hofman zal vertellen over de geschiedenis van de doopsgezinden, van het gebouw en zijn voorlopers en over het kabinetorgel. Eeuwe Zijlstra zal het verhaal illustreren door het orgel te bespelen.

De toegangsprijs bedraagt € 10,00 en kan contant aan deur worden betaald.

Hoeksteenkerk

In de kerk is op zaterdag een boekenmarkt van tweedehands boeken.

Asinga Poort

Expositie met Landschapschilderijen van schilder Jan Bogema uit Ter Apel.

Zaterdag vanaf 10.00 uur verkoop van het boek Dolle Jonker.

Herberg `In de Valk`

Voor koffie, thee, lunch en bezichtiging van de gerestaureerde begane grond

Oorlogsmuseum Middelstum

Het Oorlogsmuseum Middelstum toont een bijzondere collectie documenten, foto’s, onderscheidingen, wapens en uniformen.

Schuur van Berend Poortinga

Op zaterdag is zijn duurzame verzameling van vele jaren te bezichtigen.

Naaimachine museum

Eigenaar vertelt over de vele naaimachines.

Molen de Hoop

Molenaar Jan Frankes zal die dagen uitleg geven over de werking van de molen,

en bij voldoende wind wordt er gemalen.

Borgterrein Ewsum

Theeschenkerij, de historische kas en de Donjon zijn van buiten en binnen te bezichtigen.

Huizinge

Plaats Melkema

Rondleidingen door de Erfgoedmedewerkers in de pas gerestaureerde boerderij.

Westerwijtwerd

Huiskamercafé

Voor gebak uit eigen keuken, koffie , thee en lunch, er wordt uitleg gegeven over de restauratie en de geschiedenis van het pand.

Molen de Palen

Op zaterdag laat molenaar Wouter Bakker de werking van de poldermolen zien.

Kerkhoven, Begraafplaatsen, Johannes de Doperkerk Huizinge en de Maria Kerk Westerwijtwerd

Deze zijn allemaal vrij toegankelijk