Programma Voorjaar 2023

Het bestuur van de Historische Vereniging heeft het programma voor het voorjaar van 2023 klaar. Lees in dit artikel de details!

Woensdag 15 februari lezing door Aafke Steenhuis. Verhalen van het Groninger Ommeland
In ‘ Verhalen van het Groninger Ommeland’ schrijft Aafke Steenhuis over bijzondere, historische plekken in de provincie Groningen. Over de geschiedenis van Delfzijl, een jaren vijftig-straat in Zuidhorn, over liefde en eenzaamheid aan het Schildmeer, de droom van de borg Piloersema, het roemrijke verleden van Wittewierum en Holwinde, garnalenkotters in de Waddenzee. Een wereld die weerbarstig en wijd, hard en zacht, donker en licht tegelijk is.

Hippolytushoes– Middelstum – 20.00 uur – € 5,00 incl. consumpties

Woensdag 12 april lezing door Pauline Broekema.
Al woont journalist en schrijver Pauline Broekema al tientallen jaren in het Westen, de provincie Groningen is nog altijd haar land. En dan met name het Hogeland. Toen haar kinderen jong waren gingen ze er steevast op vakantie. Naar Noordpolderzijl, de Menkemaborg en als er niet te veel wind stond op de fiets vanuit Usquert naar Middelstum, vertelt ze. Haar man komt uit Gelderland maar is sindsdien ook een fan van de provincie. Pauline: “ik ben geboren in Stad maar heb misschien nog wel meer binding met de Ommelanden”. Het komt ook, veronderstelt ze, omdat ze veel onderzoek deed naar de provincie. “Dan leer je het land van binnenuit kennen.” Het Hogeland speelt een belangrijke rol in enkele van haar boeken. In haar lezing in Middelstum zal ze er over vertellen. En over het onderzoek, over het schrijven en over wat na verschijning van een boek gebeurt. “Soms krijg je reacties waarvan je denkt: ach, had ik dat maar eerder geweten. Maar zo gaat het nu eenmaal.” Ook zal ze stilstaan bij de speciale band die ze met Middelstum heeft. Pauline werkte vierendertig jaar bij het NOS Journaal. “Toen ik afscheid nam mocht ik zelf bepalen waar mijn laatste onderwerp over zou gaan. Ik heb toen heel bewust gekozen voor een verhaal over een inwoner van Milnsom, dat prachtige dorp.”

Hippolytushoes, Middelstum – 20.00 uur – € 5,00 incl. consumpties

Zaterdag 15 april t/m 2 juni Noorderlicht legt verhaal Historische Vereniging Middelstum vast.
Vijf fotografen verbeelden het verhaal van leden van de Historische Vereniging Middelstum.
Het resultaat wordt tentoongesteld in de Hippolytuskerk. Dit bijzondere project is tot stand gekomen door een meerjarige samenwerking tussen Stichting Fotografie Noorderlicht en het BPD Cultuurfonds, genaamd Hernieuwde Energie. Deze samenwerking richt zich op de gevolgen van de gaswinning in de provincie Groningen.
Binnen dit project werken o.a. fotografen,auteurs,collega-instellingen en inwoners aan het verbeelden van Groningen als een provincie in transitie.
Fotografen : Pieter Tonnis de Graaf – Caroline Penris – Marc Knip – Anita Oosterloo en Erik Slot.
In samenwerking met: Pieter Goldhoorn – Fré Tuitman – Jannie/Jakob Blaauw– Jacob Hogendorf – Dick Wijchel,
en de Plaatselijke commissie Hippolytuskerk.

Hippolytuskerk Middelstum dagelijks open van 10.00 – 17.00 uur