Erik Boerma met “wat is t weerd”

Woensdagavond 21 oktober vertelde Erik Boerma van Boerma’s Antiekhoeve uit Uithuizen, zijn verhaal over zijn leven en vooral over zijn passie: Antiek en curiosa.

1
De bovenzaal van Ewsum was redelijk gevuld en men kon de meegebrachte spullen op oorsprong, kwaliteit en waarde laten schatten door Boerma. Boerma  vertelde dat hij als schooljongen is begonnen als pompbediende bij een Shell  tankstation en hij zich opwerkte tot directieniveau bij dezelfde maatschappij.Vele jaren participeerde hij op de Antiekhoeve van zijn vader en nam in 2002 dit bedrijf van hem over. Dat Boerma niet alleen in het noorden van het land bekendheid geniet blijkt wel uit de aanvragen die hij binnen krijgt, zo was hij ondermeer leverancier van spullen voor theaterproducties van Annie M.G.Schmidt, na deze korte inleiding ging hij bij de tafels langs waar meegebrachte oude spulletjes waren op uitgestald. In dit soort bijeenkomsten voelt Boerma zich als een vis in het water en weet zo het publiek met zijn kennis te boeien, hij neemt een meegebracht borrelglaasje in de hand en verteld iets over de bijzonderheid daarvan en zijn verhaal gaat naadloos over in de maatjes die vroeger in de kroeg werden gebruikt, ook gaf hij uitleg over een meegebrachte glazen schenkkan dat schitterend met email was beschilderd. Over een aantal zilveren opscheplepels gaf Boerma uitleg hoe je het productie jaar kan ontcijferen en waarvoor ze specifiek werden gebruikt, de marktwaarde van deze lepels lopen zeer uiteen van 25 euro tot wel 200 euro maar zei Boerma: t is sums ook net wat de gek der veur geft. Nadat hij de diverse vazen, kabinetkommen en keukenkeramiek had behandeld viel zijn oog op een elektrisch apparaat, dit bleek de eerste automatische theezetter te zijn een prachtexemplaar. Op een avond als deze blijkt dat de tijd vliegt en na zijn bevlogen verhalen en zijn waarde inschatting van de meegebrachte spullen werd Boerma hartelijk bedankt voor zijn inbreng.

4