Proef het verleden, een culinaire tijdreis

Een prachtig gedekte tafel en een tweetal freules waren de in het oog springende ingrediënten voor een succesvolle “DAG VAN HET KASTEEL” op Ewsum pinkstermaandag.

De expositieruimte van Ewsum , die voor deze dag omgetoverd was tot een gastvrije eetzaal met prachtige bloemstukken uit de borgtuinen van Ewsum, deed het verleden herleven.1

De grote gezinstafel was geheel in oude stijl gedekt en voorzien van een bijzonder fraai servies, de kleinere tafels waren zo aangekleed dat er makkelijk aangeschoven kon worden voor een kop koffie, met een lekkernij uit de keuken van Ewsum, waar dan ook door de vele bezoekers veelvuldig gebruik van werd gemaakt.

Voor de kinderen werd door één der freules het sprookje van de prinses en de kikker voorgedragen  en zoals het een goed sprookje betaamd: ze leefden nog lang en gelukkig.

De kinderen schoven bij de knutseltafel aan waar men poppen van pollepels maakte en hun schilderkunsten lieten zien, zit er een nieuwe Rembrandt bij?4

Aan de hand van een prent van Pieter Brueghel konden de bezoekers hun Nederlandse taal opfrissen door de afgebeelde spreekwoorden te ontrafelen en dat was nog een hele puzzel.

Mark van Dijken en Ties Groenewold hadden een vitrine gevuld met door hun middeleeuwse vondsten en maakte de proef naar het verleden compleet.11

De organisatoren, Ewsum en de Historische Vereniging, kunnen terug kijken op een zeer geslaagde dag op een locatie die het hele jaar geopend is met indrukwekkende tentoonstellingen, een Bed& Breakfest, een trouw- of vergaderlocatie, een restaurant en theeschenkerij, genoeg redenen om ook in de rest van het jaar een bezoek aan te brengen.

Met speciale dank aan: Berend Poortinga, Mark van Dijken, Ties Groenewold, Aly Bos en Boerma’s Antiekhoeve Uithuizen.