Inloopdag wederom groot succes.

De traditionele inloopdag die onze vereniging al een aantal jaren op Ewsum organiseert was afgelopen zaterdag  wederom een groot succes. In de bijzonder sfeervol ingerichte expositieruimte was het en drukte van belang meer dan tweehonderd bezoekers genoten van het uitgestalde nostalgische speelgoed, wat bij velen mooie herinneringen opriep.

Op deze expositie, die in samenwerking met  de “Oudheidkamer” uit Uithuizermeeden was georganiseerd, stonden tafels vol met oud speelgoed zoals diverse poppenhuizen, treintjes en wagons op rail waarvan enkele al dateren uit het begin van de vorige eeuw.

inloopdag 10 12 2016 4
Tijdens de inloop konden bezoekers hun eigen speelgoed meebrengen en het op waarde laten schatten door  taxateur Harm van Dijken uit Sauwerd en hier werd veelvuldig gebruik van gemaakt, tassen en dozen vol oud speelgoed werden door hem bekeken en daarbij uitleg gegeven over de herkomst, het gebruikte materiaal en de leeftijd.
Het meest in het oog springende meegebrachte speelgoed was wel een kraan/dragline van Russische makelij, oerdegelijk en deze keer niet van blik maar van ijzer, hier werd zelfs van Dijken door verrast. Dit is heel bijzonder en zeer zeldzaam waren zijn woorden en hij wist dan ook de eigenaar te verblijden met een daaraan gekoppelde waarde van een paar duizend euro.
Voor een taxateur is het af en toe wel moeilijk om een waarde aan iets te geven zegt van Dijken, in veel gevallen schat hij de waarde die het bij verkoop kan opleveren maar in de verzamelaarskring wordt deze waarde soms vele malen overschreden. Als voorbeeld liet van Dijken een meegebrachte pop zien van 60 cm groot, heel bijzonder en gaaf en zou in de markt best vier tot vijfhonderd euro kunnen opbrengen maar voor een verzamelaar, ja dat is dan net wat de gek ervoor geeft.

inloopdag 10 12 2016 5
Ook veel verhalen kwamen er los bij het zien van de autopet, de driewieler en de poppenwagen, voor deze dag beschikbaar gesteld door beroepsverzamelaar plaatsgenoot Berend Poortinga die uit zijn verzameling de mooiste had uitgezocht.
Het meeste speelgoed dat uitgestald stond was vroeger uiteraard ook in Middelstum te koop en dit werd door de mensen van het “Winkeltjes project Middelstum” dan ook met beide handen aangegrepen om aandacht te vestigen op hun vraag naar foto’s, verpakkingsmateriaal, rekeningen en anekdotes, om dit in een later stadium te rubriceren en uit te brengen in een boek.

inloopdag 10 12 2016 6
Dat je ook zonder speelgoed anderen kan vermaken liet Fré Schreiber zien in zijn uitstalling met de presentatie van zijn nieuwste boek “Dij Spreker, stukjes veur bruloften en pertijen oet vrouger tied”.
Al met al kan de organisatie terugkijken op een drukke en succesvolle dag die voor herhaling vatbaar is.