Kunstobject: “Ol Börg” van Paul Rinket verrijst in Asingapark.

Wie brengt Asingaborg tot leven? Dat was de vraag die via diverse media een aantal maanden geleden aan de Middelstumer bevolking  werd gesteld. Uit de diverse ontwerpen die waren ingezonden werden er uiteindelijk door een onafhankelijke jury drie ontwerpen genomineerd.

DE WEERSPIEGELING  van Paul de Wilde en Coco van Weelden  uit Delft, een spiegel hangend in het park  tussen de bomen,  eenmaal onder de spiegel kon je je fantasie laten werken.

1

HET VERHAAL VAN DE ASINGABORG van Reinier de Gooijer en Maaike Disco  uit Groningen, het verhaal van de Asinga borgbewoners verdeeld over 4 kamers in grote blauwe tegels met in het midden een gang die de borg in tweeën verdeeld, uitgevoerd in kleinere tegels.

2

ASINGA D’OLLE BÖRG  van Paul Rinket uit Middelstum, een strak geheel met in het ontwerp een gedeelte van het provincie wapen  en schuine balken, dit was een gebruikelijk patroon in de Middeleeuwen.

3 a

De drie ontwerpen stonden vanaf vrijdag 7 juli in de tentoonstellingsruimte van “Herberg in de Valk” waar na de onthulling de inwoners van Middelstum hun voorkeur konden uitspreken door het invullen van een stembiljet.

Zaterdag 8 juli om 16.00 uur was de eer aan wethouder Rudy Slager om bekend te maken wie van de genomineerden zijn ontwerp ten uitvoering mag brengen en dat is dus Paul Rinket uit Middelstum geworden, zijn ontwerp zal op korte termijn worden uitgewerkt en een plaats krijgen in het geheel opnieuw aangeplant park.

3 g 3 b 3 d 3 e 3 f 3 g