Boerma’s Antiekhoeve schenkt onze vereniging ingelijste prenten.

Erik Boerma van Boerma’s Antiekhoeve uit Uithuizen kreeg een paar ingelijste prenten binnen gebracht die betrekking hebben op Middelstum en zocht terstond contact met onze vereniging om hun dit te vertellen en dat hij dit graag wilde schenken aan onze vereniging.

Op de achterzijde van de prenten staat: Aangeboden door het museum van oudheden te Groningen aan de dames Hopma te Middelstum, november 1916.

Beide dames hebben in 1916 twee zilveren zwepen aan het museum geschonken, deze zijn tot nu toe uitgeleend aan Nienoord te Leek.

bm82

De dames wilden graag als tegenprestatie een afbeelding van de borg Schultinga, die vroeger aan de weg van Bedum naar Thesinge stond, en wel om de reden dat hun voorvaderen na de sloop van de borg op het terrein van de borg hebben gewoond.

bm83

Interessant detail is nog wel dat Johan Lewe van Middelstum in 1726 de borg kocht en het een aantal jaren later liet afbreken.

bm84

De fam. Hopma is later verhuist naar Toornwerd en de beide dames zijn daar op Nienoord geboren.

bm85

Op het kerkhof van Toornwerd staat een indrukwekkend familiegraf van Hopma waar ook Aafke Jans en Anja Jans Hopma liggen begraven.

bm86bm87bm88

Momenteel is er een tentoonstelling in het Groninger  Museum over de borgen en daar heeft een nazaat van de fam. Hopma nog iets in het gastenboek geschreven.

bm81