Klassendag en Open Monumentendagen in Middelstum

Traditiegetrouw  is op de vrijdag voor de Open Monumentendagen de Klassendag, die dag gaan de groepen 7 en 8 van de drie basisscholen in Middelstum op pad door het dorp.

Dit jaar begint het festijn in en rond de Damsteekerk aan de Boerdamsterweg.

Er zij daar oud Hollandsche spelen er is uitleg over de eetgewoontes van rond 1600 en er komt een echte “kiepkeerl langs met zijn negootie”.

Bij de boerderij van Hooyer krijgen ze uitleg over oude landbouwwerktuigen en daarna vertrekken ze naar Mentheda waar ze op een muzikale manier het verhaal van de “Valkenier” te horen krijgen.

Zaterdag staan op het Concordiaplein weer vele Oldtimers  klaar om af en toe met wat passagiers langs de monumenten te rijden en om 14.00 uur worden de bewoners van het Hippolytushoes in de oldtimers door het dorp gereden. Ook  staan er kramen met diverse thema’s, zoals curiosa, Koek en Zopie en modelbouwspoorwegen en treinen.

monument1

De vaargroep Ekenstein is daar ook aanwezig met een groot waterbassin met radiografisch bestuurbare bootjes.

Bijzonder  spectaculair wordt het verplaatsen van de Hippolytuskerk die vanwege de aardbevingen die dag zal worden voorzien van een nieuw fundament.

Door heel het dorp zijn vrijwel alle monumenten geopend, deze zijn herkenbaar aan de bekende gele vlag. Speciaal dit jaar is de openstelling van één van de mooiste woningen in Middelstum,  villa Mentheda is die zaterdag zowel op de begaande grond als in de kelder te bezichtigen en ook de tuin is vrij toegankelijk die dag.

Herberg “In de valk”heeft de tafels van de oude eetkamer uit 1630, geheel in stijl gedekt met oude serviezen.

In totaal zijn er 16 gebouwen en terreinen geopend tijdens die dagen, in ieder gebouw liggen flyers die het de bezoekers makkelijk maakt om door het hele dorp te wandelen en waarin staat wanneer de gebouwen open zijn en wat er zoal te zien is. Ook deze dagen zal blijken dat Middelstum eigenlijk één groot Open Monument is.

Voor meer informatie kunt u hier klikken (PDF document)