Ondanks het slechte weer een zeer geslaagde klassendag.

De weersinvloeden, het was nogal regenachtig die dag, hadden gelukkig weinig invloed op de klassendag, alle activiteiten die voor buiten waren gepland werden omgezet naar plan B en zo konden de kinderen van de groepen 7 en 8 van de drie basis scholen alles onderdak beleven.

1 resultaat

Vroeg in de ochtend werden ze in de Damsteekerk ontvangen en werden daar op de hoogte gebracht van wat ze zoal zouden  beleven die dag.

2 resultaat

Het thema van de dag “Boeren, Burgers en Buitenlui” begon met de entree van de Kiepkeerl, die op een muzikale wijze zijn handelswaar uitspreidde en vertelde hoe men in vroegere tijden  langs de deuren liep om geld te verdienen.

3 resultaat

Daarop volgend kregen de kinderen uitleg over de eetgewoontes van rond 1600 en werden er diverse oude spelletjes gedaan.

4 resultaat

5 resultaat

6 resultaat

7 resultaat

8 resultaat

Vanuit de kerk liepen ze naar de boerderij van Hooyer waar door een echte boer en zijn knecht uitleg werd gegeven over het gebruik van oude landbouwwerktuigen.

9 resultaat

10 resultaat

11 resultaat

12 resultaat

Een klein beetje gestoord door een regenbuitje werd er naar villa Mentheda gewandeld langs het beeld van de Valkenier, waar de borgbewoners de kinderen in de kelder ontvingen en hun op een humoristische en muzikale wijze het oude verhaal van Drebbeltje lieten horen.

13 resultaat

14 resultaat

15 resultaat

16 resultaat

Na afloop kwamen alle kinderen weer samen in de Damsteekerk waar ze nog werden getrakteerd op een bakje fruit met aardbeien,druiven en bessen.

Bij de uitgang kregen ze allen nog een beker vers geperste appelsap en keerden voldaan huiswaarts.

17 resultaat

Al met al een dag die door de gastvrijheid van de Damsteekerk, de gebroeders Hooyer in hun boerderij en Klaas Oomkens en Elly Jonkers van Mentheda zeer geslaagd kan worden genoemd.

18 resultaat