Zaterdag Open Monumentendag op de begraafplaats.

Ook dit jaar zijn de vrijwilligers tijdens de Open Monumentendag op zaterdag weer aanwezig op de begraafplaats om de bezoekers te tonen en uitleg te geven over de herstelwerkzaamheden die de afgelopen jaren door de vrijwilligers zijn verricht.
De afgelopen maanden zijn er weer een aantal uitdagende projecten verwezenlijkt, zo zijn van een aantal graven de deksels geligt en de fundamenten van die graven hersteld of soms geheel vernieuwd.

Diverse hekken zijn terug geplaatst en een aantal graven zijn voorzien van geheel nieuwe tegelvloeren, terwijl er ook diverse tekstborden zijn vernieuwd.

Wat vrij uniek is op begraafplaatsen in Nederland dat er in Middelstum nog houten monumenten aanwezig zijn, deze waren alle van zeer slechte kwaliteit en daarom is dan ook besloten om de zes monumenten weer nieuw te maken met de oude uitstraling.

Het afgelopen jaar zijn er ook een aantal oude hekken aan de vrijwilligers aangeboden en deze hekken zijn door vrijwilligers op maat gemaakt voor monumenten waar in vroegere tijden een hek op prijkte maar die door de tand des tijds dusdanig waren aangetast dat ze toen zijn verwijderd.

Nu een aantal graven weer van een “nieuw” hek zijn voorzien wordt de uitstraling van de begraafplaats weer als vanouds en is het zeker de moeite waard om op zaterdag tijdens de Open Monumentendag hier een kijkje te gaan nemen.