Sunnerkloas mit ket aan stevel.

Sunnerkloas mit ket aan stevel
k bin nait baang veur dien knevel. Jan Boer

15 november verschijnt het “Grunneger Sunnerkloasbouk.” Een boek vol
verhalen, gedichtjes, liedjes, herinneringen, tradities en zelfs een
hoorspel. Allemaal uit een tijd toen Zwarte Piet nog echt zwart was.
Want het boek zou al verschijnen in 1988. Na een oproep in de krant en voor de radio reageerden veel ‘Grunneger schrievers’ uit die tijd. Veel van hen leven al niet meer.

Doordat de toenmalige uitgever er geen heil meer in zag, verhuisde de map naar de zolder waar de samensteller (Fré Schreiber) hem weer vond, toen hij moest opruimen vanwege aardbevingsbestendigheid.

Gelukkig was de Stichting t Grunneger Bouk direct enthousiast. Interessant voor elke geaarde Grunneger en een uitdaging voor de leerkrachten in het basisonderwijs nu het Gronings onderdeel is van een echte taal.

Gegevens:

Titel: Grunneger Sunnerkloasbouk
Samensteller: Fré Schreiber
Uitgever: Stichting t Grunneger Bouk, Scheemda.
Prijs: € 10,00 ( gebonden, 184 bladz., trad. Illustraties in kleur.
Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel, bij het Grunneger Cultuurcentrum
in Scheemda en bij Fré Schreiber Ploegersweg 11 in Middelstum.