Tiggeljong een veurlezing deur Jan Bos

De Historische Vereniging organiseert op woensdag 13 maart om 20.00 uur een lezing door Jan Bos met muzikale omlijsting door Krzysztof Groen, deze lezing wordt gehouden in Vita Nova.
Tiggellaand? “Onlaand”, zeggen kerels dij der waarkt hemmen. Haarstdag, “Tiggellaand wordt te nat, klaaischuur vol, joen waark is doan”.
Jan Bos vertelt het indringende verhaal over de sociale armoede en de uitbuiting van het steenfabrieksvolk, de hongerwinters, de stakingen, de armenhuizen en de mechanisatie.
Maar ook van de liefde voor de turfschippersdochter die laat tot bloei komt.
Van Groninger klei tot de Gelderse uiterwaarden aan de IJssel; van de steenfabrieken in Oude Pekela, Noordscheschut, Olst, Onderdendam en die in Bedum, de geboorteplaats van Jan Bos.
Speciaal voor deze avond is er een muzikale omlijsting die wordt verzorgt door Krzysztof Groen (Polen 1996) Hij kwam als vierjarige naar Veendam en begon gitaar te spelen op zijn twaalfde. Een jaar later begon hij er ook bij te zingen en doet dit nu voornamelijk in het Gronings, hij maakte in 2018 veel indruk op het Grunneger Laidjesfestival met het nummer: “Weerom noar vrouger”
De toegang is € 5,00 incl. consumpties