woensdag 17 april Lezing Ineke Noordhoff “Schaduwkust”

Vita Nova 20.00 uur

Landschapshistoricus Ineke Noordhoff vertelt met begeleiding van prachtige beelden het indrukwekkende verhaal over de complexiteit van het boerenland en laat duidelijk zien dat het tijd is voor verandering.

Door de ogen van vier generaties Sijpkens zien we hoe deze boeren de Waddenzee terugdringen en het kustlandschap naar hun hand zetten. De Westpolder, in 1875 aangelegd, staat model voor de inpolderingen langs de Groningse Waddenzee waarover hardnekkige strijd is geleverd met de elementen en de overheden. Jonge zonen, soms amper volwassen, pakken de draad op waar hun vaders los moesten laten. Waar overgrootvader, de herenboer Sijpko Sijpkens, was omgeven door een ruime kring aan personeel en dieren, is het rondom de vierde generatie Sijpkens op dezelfde boerderij aan het begin van de eenentwintigste eeuw doodstil. Aan het werk op het land komt bijna geen mensenhand meer te pas. Inmiddels is de interactie met de zee gestaakt en blijven de dorpen verweesd achter. Schaduwkust is een indrukwekkend verhaal over de complexiteit van het boerenland en -bedrijf en laat pijnlijk duidelijk zien dat het tijd is voor verandering.

Entree: € 5,00 incl. consumpties.