Boekpresentatie: Architect Sietse Veenstra

Op 13 september 2019 verschijnt het boek Architect Sietze (‘S.A.’) Veenstra (1897-1981) Langezwaag-Middelstum.

Onderaan dit artikel kunt u het formulier vinden om dit boek bij voorintekening te bestellen.

Het boek wordt op 13 september 2019 om 16.00 uur gepresenteerd in de theeschenkerij bij Ewsum, Oosterburen 1 te Middelstum. Hier is dan ook een expositie te zien over S.A. Veenstra en zijn werk. Deze expositie is tijdens de Open Monumentendagen op 14-15 september ook nog te zien.

Een talentrijk vakman

Middelstum is gekleurd met veel gebouwen van architect Sietze Veenstra. Hij werkte in de jaren 1930-1940 in en vanuit dat dorp als zelfstandig architect en was daarnaast bouwkundig opzichter bij de gemeente. In die tien jaar ontwierp hij in het dorp woningen, woon winkelpanden, een school, een boerderij en een boerenschuur. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de vernieuwing van veel winkels en bedrijfspanden.

Bertus Fennema (Leens, 1944) is de schrijver van het boek.

Hij is een groot liefhebber van de architectuur in de eerste helft van de twintigste eeuw. Eerder schreef hij boeken over de architecten Willem Reitsema Tzn. uit Leens, Eldering uit Hoogkerk-Leeuwarden, A.Th. van Elmpt uit Groningen, Albert Wiersema uit Bedum en – samen met Hidde Rinze Koornstra – over Karst Zevenberg uit Bedum.

Hij noemde het oeuvre van Veenstra tijdens zijn onderzoek “mooi werk” en werd verrast door het – zowel in Langezwaag als in Middelstum onbekende – bestaan van zijn meerjarige architectenpraktijk in zijn geboorteplaats Langezwaag. De auteur koos ervoor om zijn leven en zijn werk als architect in Langezwaag en Middelstum als een geheel te zien en zo dit boek te maken.

Bestellen

Het boek is geheel full color gedrukt – gebrocheerd – 17 x 24 cm – ca. 112 pagina’s – met veel foto’s. Prijs: € 15,00 bij voorintekening.
Na 13 september is de prijs € 18,50 – ISBN: 978 90 79742 25 7

Download formulier voor voorintekening boek.