Kunstroute GEDENKWAARDIG goed bezocht.

De kunstroute GEDENKWAARDIG rond verlies en herdenken in een aantal noordelijke lijkenhuisjes is goed bezocht, dit ondanks dat er geen reclame voor mocht worden gemaakt vanwege de corona maatregelen.
Er was op initiatief van beeldend kunstenaar Gea Koopman uit Midlaren een route door een aantal plaatsen uitgezet voor kunstenaars om te exposeren in de lijkenhuisjes.
In Middelstum, waar het officiële startpunt was, kon men de route afleggen tot het eindpunt in Appingedam.

In Middelstum hadden de kunstenaars Marcella Kuiper en Albert Aarts uit Haarlem het baarhuisje, zo wordt het in Middelstum genoemd, bijzonder sfeervol ingericht.

Hun kunstwerk werd vormgegeven door doormiddel van water, licht en reflectie. Er zweefden grote en kleine druppels water door het gebouw en door de speciale lichtreflectie gaf het een rustgevend gevoel. De adelaar die er rondvloog veranderde in een vleermuis, zeer passend op een begraafplaats, het geheel werd ondersteund door een soundscape.

Als de lichteffecten uit waren kon men heel mooi de opbouw zien maar echt heel spectaculair werd het pas als alle effecten optimaal werden gebruikt.
De NOS is op bepaalde locaties geweest en heeft daar opnames gemaakt, deze worden maandag 17 mei om 18.15 uur uitgezonden in 1 vandaag.