De geschiedenis van Middelstum in 350 vragen met antwoorden

De tijd vliegt voorbij en dat merken ze ook bij de Historische Vereniging Middelstum. Het is bijna niet te geloven dat het alweer 10 jaar geleden is dat de vereniging is opgericht. Dat gebeurde op 27 oktober 2011 met 46 leden. Sindsdien is het aantal leden gegroeid tot ruim boven de 200, een duidelijk teken van een groeiende belangstelling voor de geschiedenis van Middelstum en omstreken. In de afgelopen 10 jaar heeft de vereniging diverse activiteiten ontplooid om de geschiedenis van de voormalige gemeente Middelstum levend te houden. Voor het bestuur van de vereniging leek dit dan ook een mooi moment om de kennis van de mensen over de wetenswaardigheden eens uit te testen.

Kees Reinders en Fré Schreiber hebben daarvoor een boekwerk gemaakt, 350 vragen met uitgebreide uitleg, en is bedoeld om op speelse wijze kennis te nemen van de geschiedenis van de dorpen gelegen in de voormalige gemeente Middelstum. Geschiedenis is leuk en interessant en het helpt om hedendaagse zaken en gebeurtenissen te begrijpen en te relativeren.

Kennis van geschiedenis, in dit geval van onze mooie oude dorpen, behorende tot de oudste nederzettingen in Nederland, roept ook waardering op voor historische bebouwing, beschermenswaardige situaties, voor het landschap en de natuur. Zij vormen het milieu, de omgeving waarin het voor de mens prettig is te wonen, te werken en zich te verpozen.

Het boek dat is geschreven in de vorm van een vraag en antwoordspel, maakt dat men geneigd is eerst te proberen de vraag te beantwoorden voordat men het antwoord leest, een goede manier om het geheugen te prikkelen.

Meer weten van de eigen omgeving versterkt de verbeeldingskracht, het gevoel voor schoonheid en het hier thuis zijn en maakt wellicht het wonen in dit gebied nog aantrekkelijker dan het reeds is.

Vermeerder daarom uw kennis inzake Middelstum en omliggende dorpen door het lezen van dit didactisch verantwoorde boekje, geschreven door twee ter zake kundige dorpsgenoten, duidelijk herkenbaar als oud-onderwijzers.

Om het 10-jarig jubileum op passende wijze te vieren, is dit fraaie boek aan al de leden van de Historische Vereniging geschonken.

Om ook niet leden te laten genieten van de geschiedenis van Middelstum in 350 vragen, met antwoorden, is het boek nu ook te koop bij Drogisterij Marja  voor de jubileumprijs van € 10,00