Lezing Pauline Broekema

In verband met de beperkte ruimte was deze lezing exclusief voor onze leden. De zaal was goedgevuld, zo’n 65 aanwezigen.

Pauline vertelde herkenbare verhalen over haar jeugd in de stad Groningen. Stad-Groningers hebben de neiging om naar het Zuiden te kijken, naar het zand. Pauline voelde zich meer aangetrokken tot de klei. Dat kwam onder meer door de tripjes naar café Hammingh in Garnwerd en de vakanties naar Usquert.

Ze stamt – zoals ze zelf zegt – uit een sterk geslacht, haar moeder was vroeger al een werkende vrouw, een zeldzaamheid in de tijd.

Pauline heeft 34 jaar bij het NOS Journaal gewerkt. Daar leefde je van dag tot dag. Toen ze met pensioen ging had ze meer tijd om te schrijven. Ze moest wel even wennen om niet meer overal met haar neus vooraan te staan.

Zij droeg voor uit haar boeken, uit ‘Benjamin’, over een joodse slagersjongen uit Usquert. Uit ‘Het Boschhuis’ gebaseerd op haar familie en uit ‘Uiterste der Zee’ over een overlevende uit de oorlog.

Ze is nu bezig met een boek over Ke Groot, de propagandist van Aletta Jacobs.

Na de pauze was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Eén van de vragen ging over wat haar het meeste is bijgebleven in die 34 jaar NOS-Journaal. Dat waren vooral de rampen; de Bijlmerramp, vuurwerkramp Enschede en de brand in Het Hemeltje in Volendam. Maar ook mooie dingen herinnert ze zich als de dag van gisteren zoals de val van de muur.

Een tweede vraag ging over haar belangstelling voor Middelstum. Pauline is zeer gecharmeerd van ons dorp. Ze noemt het zelf ‘het mooiste dorp van Groningen en omstreken’, dat konden de aanwezigen alleen maar beamen. Haar fascinatie voor Middelstum kreeg een paar jaar geleden een finale toen zij zelf haar laatste item voor het NOS Journaal mocht voordragen. Ze wilde een reportage maken over een jongeman die een pand had teruggekocht van de NAM. Dan hebben we het natuurlijk over bestuurslid Mark van Dijken. Bovendien was tijdens de restauratie een bedsteewand teruggevonden van eerdere bewoners, de Joodse slager Hartog Ekstein.

De Historische Vereniging kan weer terugkijken op een geslaagde lezing.