Bezoek Westerbork

Op zaterdag 13 mei hebben leden van de Historische Vereniging Middelstum een bezoek gebracht aan het Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Na aankomst in Westerbork is eerst het museum bezocht waar vele verhalen worden beschreven van de deportatie van joden uit Nederland naar vernietigingskampen in Duitsland tijdens de tweede wereldoorlog.

Daarna zijn we in de pendelbus gestapt van het museum naar Kamp Westerbork zelf waar een gids ons stond op te wachten. Hij nam ons mee in het verhaal van Kamp Westerbork. Oorspronkelijk is het kamp gebouwd voor het huisvesten van verdreven joden uit Duitsland en Oostenrijk. Tijdens de oorlog was Kamp Westerbork het verzamelpunt van waaruit de Nederlandse joden op transport werden gezet naar Duitsland. Na de oorlog zijn hier eerst collaborateurs opgesloten en daarna is het gebruikt voor de opvang van KNIL-militairen. Een indrukwekkend verhaal wat al lopend over het terrein door de gids tot leven werd gebracht. Maar ook een verhaal met een boodschap die ook in de tegenwoordige tijd tot nadenken dwingt.
Mede dankzij het zonnige weer kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde excursie.